piątek, 29 marca 2024

Do Portugalii lecę...

 


 ...do Portugalii!!

Bo na wspomniane  tu wcześniej urodziny, dostałam od mojej RODZINY taki piękny prezent!

Marzenia się spełniają. 

Albo ktoś je dla nas spełnia!

Ja marzyłam, żeby zobaczyć ocean.

No, to lecę. 

Lecimy we trójkę, bo mam zacną  obstawę i przewodników.

Porto. 

Lizbona. 

Tag. 

Płytki azulejos.

Wino. Mężczyźni. I śpiew.

 Cytat z książki "Samotność Portugalczyka":

– Jest dwa razy więcej osób mówiących po portugalsku w Oceanii niż całej populacji Luksemburga. A dwadzieścia procent populacji Luksemburga jest narodowości portugalskiej.


– Wymyśliliśmy kompas, żeglowanie, solonego dorsza, ciastka pasteis, karty prepaid do telefonów komórkowych.

 

– Jako pierwsi na świecie znieśliśmy karę śmierci.

 

– Napoleon próbował zdobyć Portugalię trzy razy – ani razu mu się nie udało.

 

– Nauczyliśmy Anglików pić herbatę, a pierwsza królowa angielska, która wypiła ją o piątej po południu, Katarzyna Bragança, była Portugalką.

 


– To my zawieźliśmy chili do Indii. Bez nas nie byłoby curry.


– Pierwszym Europejczykiem, który zbudował miasto w Azji, był Aleksander Wielki, drugim Afonso de Albuquerque.


– Portugalskie imperium przetrwało sześć stuleci – to najdłużej trwające światowe imperium w historii.

 

– Najstarsza księgarnia na świecie znajduje się w Portugalii. Jest to Livraria Bertrand w Lizbonie.


– James Bond został wymyślony w Estoril.

 

– Nasz Ronaldo jest lepszy niż brazylijski Ronaldo.

 

– Magellan był drugim najbardziej znanym Portugalczykiem, który służył hiszpańskiej koronie – Mourinho jest tym najsłynniejszym.

 

Imponujące.

A teraz Ja tam będę. 

Doniosę, co trzeba. 

Do zo. I nara.


3 komentarze:

Anonimowy pisze...

❤️

PAPROCH pisze...

To ja! Wylogowało mnie 🤔

mamuśka pisze...

Buziaki.